Tilsynsproces i 4 trin
1) Beslutning om at føre tilsyn:
- Når I skal udmønte eller evaluere jeres principper om inklusion.
- Når I skal godkende eller følge op på budgettet.
- Når der kommer konkrete klager eller henvendelser fra forældre om for eksempel klasseledelse, det sociale miljø eller det faglige niveau.
2) Indsamling af grundlag for tilsyn:
- Bed skolelederen om en skriftlig redegørelse for udmøntningen af inklusionsprincippet, herunder evt. udfordringer.
- Bed skolelederen om at fremlægge tilgængelige rapporter eller resultater for eksempel af trivselsmåling eller nationale tests.
- Inviter en gæst til at give et oplæg om inklusion på skolebestyrelsesmødet – det kunne for eksempel være AKT-lærere eller inklusionsvejledere.
- Få gennemført en forældretilfredshedsundersøgelse eller en høring blandt kontaktforældre/klasseråd.
- Aftal, at medarbejder- eller elevrepræsentanterne spørger til succeser og udfordringer ved inklusion i deres baglande.
3) Gennemførelse af tilsyn:
- Gennemgå grundlaget for tilsynet.
- Tag en runde på mødet om, hvad der er tilfredsstillende, og hvad I eventuelt vil have ændret.
- Nå til en samlet konklusion om, hvad der skal iværksættes.
4) Opfølgning på tilsyn:
- Bed skolelederen om en redegørelse eller handleplan for, hvordan eventuelle ændringer konkret vil blive iværksat.
- Vurder, om der skal revideres i principper, ordensregler eller værdiregelsæt.
- Vurder, om der er behov for justeringer af budgettet.
- Vurder, om der er behov for en særlig informationsindsats over for medarbejdere, elever eller forældre.
Senest opdateret den
6. maj 2015